Bezwaarprocedure in het kort

Lees hier hoe de commissie bezwaarschiften een bezwaar behandelt.

De secretaris van de commissie bekijkt eerst of de bezwaren weggenomen kunnen worden. Mogelijk kan het besluit verder worden verduidelijkt, een eventueel misverstand worden rechtgezet of is een informeel gesprek gewenst. Als er geen andere mogelijkheden zijn wordt het bezwaarschrift ter advies voorgelegd aan de commissie.

Hoorzitting

De commissie nodigt u, een vertegenwoordiger van het bestuursorgaan en eventueel andere belanghebbenden uit voor een hoorzitting. Bij deze hoorzitting zijn een secretaris, notulist en twee leden met een voorzitter van de bezwarencommissie aanwezig. Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaarschrift toelichten en reageren op het verweerschrift. Ook de gemeente legt uit waarom ze dit besluit heeft genomen. Meestal stelt de commissie nog vragen om de zaak helder te krijgen en te kunnen adviseren.

Advies

Na de hoorzitting stelt de commissie binnen drie tot zes weken een advies op. De commissie verstuurt dit advies naar het bestuursorgaan, u ontvangt hier een kopie van. Het bestuursorgaan neemt dan een beslissing over het besluit waartegen het bezwaarschrift is ingediend. Bij deze beslissing betrekken zij het advies van de commissie bezwaarschriften, hiervan ontvangt u bericht. Volgens de Algemene wet bestuursrecht moet er binnen 18 weken een besluit genomen worden over uw bezwaarschrift.

Vragen over de procedure?

Mocht u nog verdere vragen hebben rondom de procedure van de commissie bezwaarschriften kunt u contact opnemen met het secretariaat van de commissie bezwaarschriften. U kunt vragen naar Joanne van der Veen via het telefoonnummer: (053) 573 45 67. Zij helpt de commissie met de juridische en administratieve zaken.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl