Nadeelcompensatie en vergoeding voor planschade

Een plan van de gemeente kan soms negatieve gevolgen voor u hebben. Zoals verlies van uitzicht, geluidsoverlast, waardedaling van uw woning of minder inkomsten. Soms kunt u daar een financiële vergoeding voor krijgen. Dit heet nadeelcompensatie of een vergoeding voor planschade. Denk bij een plan van de gemeente aan een nieuw of gewijzigd bestemmingsplan of omgevingsplan.

Er is een belangrijk verschil tussen nadeelcompensatie en planschade:

  • Er is sprake van nadeelcompensatie als uw schade wordt veroorzaakt door een omgevingsplan of de Omgevingswet.
  • Er is sprake van planschade als uw schade wordt veroorzaakt door een bestemmingsplan. Hier gaat het om de oude regeling van voor 1 januari 2024.

Vragen? Neem contact op!

Heeft u vragen over planschade of nadeelcompensatie? Dan kunt u een mail sturen naar beleidsmedewerker Isa Waage op vergunningen@haaksbergen.nl. Of bel de gemeente op (053) 573 45 67.

    Onderstaande voorwaarden zijn belangrijk om een beroep te kunnen doen op nadeelcompensatie of planschade:

    • U moet kunnen bewijzen dat u schade lijdt of heeft geleden. Die schade is het gevolg van een planologische wijziging (dus op het gebied van ruimtelijke ordening). Uw jaarinkomen of de waarde van uw onroerend goed moet door de wijziging achteruit zijn gegaan of gaat in de toekomst achteruit. U krijgt alleen vergoeding als u niet had kunnen weten dat de wijzigingen u zouden schaden of schade zich zou kunnen voordoen;
    • U heeft niet op een andere manier een vergoeding voor de schade gekregen;
    • U kunt pas schadevergoeding aanvragen als het besluit van de gemeente onherroepelijk is geworden. Dat houdt in dat er geen bezwaar of beroep meer mogelijk is tegen het besluit;
    • U vraagt de schadevergoeding aan binnen 5 jaar nadat de wijziging is komen vast te staan.

    Voor planschade en nadeelcompensatie zijn verschillende procedures van toepassing.

    • De procedure voor planschade

    1. Als u een verzoek heeft ingediend, krijgt u een ontvangstbevestiging;
    2. Binnen 4 weken nadat u een ontvangstbevestiging heeft gehad, moet u de kosten voor de behandeling van uw verzoek betalen;
    3. Nadat wij de betaling hebben ontvangen, beoordelen we of uw verzoek aan de voorwaarden voldoet. Zo ja, dan sturen we het formulier door naar een onafhankelijke adviseur;
    4. De adviseur beoordeelt uw verzoek. De adviseur vraagt u om een mondelinge toelichting en gaat ter plaatse kijken. Daarna brengt de adviseur een voorlopig advies uit. Daarop kunnen u en de gemeente (en eventueel andere belanghebbenden) reageren. Die reacties worden verwerkt in het definitieve advies, dat naar u wordt gestuurd;
    5. De gemeente neemt op basis van het definitieve advies een besluit. Dit besluit stuurt de gemeente naar u op. Als de uitkomst is dat u inderdaad schade heeft geleden, dan krijgt u een vergoeding. De kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag krijgt u dan terug. Als de uitslag is dat u geen recht heeft op een vergoeding, dan krijgt u dat bedrag niet terug;
    6. In het besluit staat ook hoe u bezwaar kunt maken.
    • De procedure voor nadeelcompensatie

    1. Als u een verzoek heeft ingediend, krijgt u een ontvangstbevestiging;
    2. Binnen 4 weken nadat u een ontvangstbevestiging heeft gehad, moet u de kosten voor de behandeling van uw verzoek betalen;
    3. Nadat wij de betaling hebben ontvangen, beoordelen we of uw verzoek aan de voorwaarden voldoet;
    4. Gemeente Haaksbergen heeft de mogelijkheid om advies in te winnen bij een adviescommissie, indien noodzakelijk. Daarop kunnen u en de gemeente (en eventueel andere belanghebbenden) reageren;
    5. De gemeente neemt op basis van het eventuele advies een besluit. Dit besluit stuurt de gemeente naar u op. Als de uitkomst is dat u inderdaad schade heeft geleden, dan krijgt u een vergoeding. De kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag krijgt u dan terug. Als de uitslag is dat u geen recht heeft op een vergoeding, dan krijgt u dat bedrag niet terug;
    6. In het besluit staat ook hoe u bezwaar kunt maken.

    Het bedrag voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor schadevergoeding is wettelijk vastgesteld op € 300,- met de mogelijkheid voor de gemeente om dit bedrag met € 200,- te verhogen of verlagen. Voor aanvragers met een beperkt inkomen rekent de gemeente Haaksbergen een bedrag van € 100,- en in overige gevallen een bedrag van € 300,-.

    Om in aanmerking te kunnen komen voor de verlaging van het drempelbedrag tot € 100,- moet u kunnen aantonen dat uw inkomen in het jaar voorafgaand aan de aanvraag maximaal 115% van het wettelijke minimumloon bedroeg.

    Dit drempelbedrag is bedoeld om loze claims zo veel mogelijk te voorkomen doordat aanvragers zelf eerst goed nadenken voordat ze een aanvraag indienen. U ontvangt voor het verzoek een betalingsverzoek van de gemeente. U moet het geld binnen 4 weken overmaken. Als uw verzoek (deels) wordt goedgekeurd, krijgt u dit geld terug, anders niet.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl