Ga direct naar: Snelkoppelingen Hoofdmenu Zoeken Hoofdinhoud
Home > Inwoner > Geboorte, huwelijk en overlijden > Aangifte overlijden
Als iemand in Nederland overlijdt, moet dat worden aangegeven bij de gemeente. Dit moet in de gemeente waar de persoon is overleden. De aangifte is kosteloos. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van een overlijden en handelt alles verder af. Maar nabestaanden mogen ook zelf aangifte doen. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente Haaksbergen via (053) 573 45 67.
Als uitvaartondernemer geeft u online het overlijden door:
Als uitvaartondernemer heeft u hierbij nodig:
Er is geen vastgestelde aangiftetermijn. Maar in verband met de termijn waarbinnen de begraving of crematie dient te geschieden, moet u doorgaans binnen vijf dagen na de dag van overlijden aangifte (laten) doen. Dit omdat bij de aangifte van overlijden tevens het verlof tot begraven of crematie wordt afgegeven.
Nadat de overlijdensakte is opgemaakt worden de gegevens van het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) verwerkt. Diverse (semi)overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraars, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Waterschap worden door deze verwerking automatisch in kennis gesteld van het overlijden.
De aangifteprocedure op zich is kosteloos.
De kosten voor een afschrift van de overlijdensakte bedragen € 16,60
Prijspeil: 1 januari 2024
Nabestaanden die zaken willen regelen voor een overledene kunnen op de website van de Rijksoverheid terecht voor een persoonlijk overzicht. Daarin staat wat er geregeld moet worden en waar dit kan. Voor hulp hierbij is de Informatie Rijksoverheid telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 1400.
Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl