Aangifte overlijden

Als iemand in Nederland overlijdt, moet dat worden aangegeven bij de gemeente. Dit moet in de gemeente waar de persoon is overleden. De aangifte is kosteloos. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van een overlijden en handelt alles verder af. Maar nabestaanden mogen ook zelf aangifte doen. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente Haaksbergen via (053) 573 45 67.

Als uitvaartondernemer geeft u online het overlijden door:

Als uitvaartondernemer heeft u hierbij nodig:

  • verklaring van overlijden (Pdf | 167 kB) ) Ingevuld en getekend door de huisarts
  • B-verklaring digitaal verwerkt door de huisarts. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van het CBS 
  • medical Statement bij een uitvaart in het buitenland
  • verklaring van geen bezwaar. Als begraven/cremeren later dan de zesde werkdag is, of als het gaat om een niet-natuurlijke doodsoorzaak

Termijn aangifte

Er is geen vastgestelde aangiftetermijn. Maar in verband met de termijn waarbinnen de begraving of crematie dient te geschieden, moet u doorgaans binnen vijf dagen na de dag van overlijden aangifte (laten) doen. Dit omdat bij de aangifte van overlijden  tevens het verlof tot begraven of crematie wordt afgegeven.

Registreren overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP)

Nadat de overlijdensakte is opgemaakt worden de gegevens van het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) verwerkt. Diverse (semi)overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraars, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Waterschap worden door deze verwerking automatisch in kennis gesteld van het overlijden.

Meenemen

  • geldig legitimatiebewijs
  • een verklaring van overlijden afgegeven door een daartoe bevoegd geneeskundige
  • een door de geneeskundige verstrekte gesloten enveloppe met de doodsoorzaakverklaring
  • indien aanwezig het trouwboekje van de overledene voor bijwerking van de overlijdensgegevens in het boekje.

Kosten

De aangifteprocedure op zich is kosteloos.
De kosten voor een afschrift van de overlijdensakte bedragen € 16,60

Prijspeil: 1 januari 2024

Informatie voor nabestaanden

Nabestaanden die zaken willen regelen voor een overledene kunnen op de website van de Rijksoverheid terecht voor een persoonlijk overzicht. Daarin staat wat er geregeld moet worden en waar dit kan. Voor hulp hierbij is de Informatie Rijksoverheid telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 1400.

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl