Geheimhouding persoonsgegevens

De gemeente verstrekt persoonsgegevens aan bepaalde organisaties. U kunt de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens vragen. Het is niet mogelijk om voor alle organisaties uw gegevens geheim te houden, maar u kunt de verstrekking van de gegevens wel beperken.

Basisregistratie Personen (BRP) 

De BRP is een registratiesysteem waar alle persoonsgegevens van mensen in Nederland in staan. Ook mensen die in Nederland gewoond hebben of mensen die te maken hebben met de Nederlandse overheid staan in de BRP geregistreerd. In de BRP staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, adres en Burgerservicenummer (BSN). Er staat ook geregistreerd of u getrouwd bent en of u kinderen heeft. U staat ingeschreven in de gemeente waar u woont. Deze gemeente is verantwoordelijk voor het bijhouden van uw gegevens in de BRP.

Wie krijgt gegevens uit de BRP?

De minister bepaalt wie uw gegevens mag zien.

Overheidsorganisaties mogen gegevens uit de BRP zien. Doordat zij de gegevens uit de BRP gebruiken, hoeft u zelf niet elke keer uw gegevens aan te leveren. Welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken hangt af van uw persoonlijke situatie. DUO kan bijvoorbeeld uw gegevens bekijken als u een studielening heeft. De politie kijkt naar uw gegevens bij een overtreding of misdrijf. Als u kinderen heeft of toeslagen krijgt, gebruikt de Belastingdienst uw gegevens. De toegang tot uw gegevens is geregeld in wet- en regelgeving. Overheidsorganisaties mogen uw gegevens alleen gebruiken wanneer dit nodig is voor hun wettelijke taak. Dit is door de minister bepaald en noemen we daarom verstrekkingen door de minister.

Gegevensverstrekking door de gemeente

Afdelingen binnen de gemeente mogen uw gegevens uit de BRP gebruiken als dat nodig is. Dit kan bijvoorbeeld omdat u een uitkering ontvangt. Of omdat u hulp in het huishouden krijgt van de Wmo. Ook kan de gemeente voor leerplicht of handhavingstaken uw persoonsgegevens gebruiken. De gemeente kan ook gegevens verstrekken aan andere instanties. Bijvoorbeeld instanties die zorg verlenen in uw gemeente. Ook aan advocaten of notarissen mag de gemeente gegevens verstrekken. Hier zijn regels voor afgesproken. De gemeente geeft geen persoonsgegevens uit de BRP aan mensen die niet voor de gemeente of een aangewezen instantie werken. Als u wilt dat iemand anders voor u een uittreksel uit de BRP opvraagt, moet u daarvoor altijd iemand machtigen. Elke gemeente maakt een verordening of regeling bekend waarin staat wat zij met persoonsgegevens uit de BRP doen. Hierin staat ook aan welke belangrijke instanties voor de gemeente zij gegevens verstrekken. 

Geheimhouding van uw gegevens

U kunt uw gegevens in de BRP in sommige gevallen geheimhouden.

Sommige organisatie hebben uw gegevens nodig om een taak uit te voeren die alleen door hen kan worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, de politie en alle gemeentelijke afdelingen die taken uitvoeren waarvoor ze persoonsgegevens nodig hebben. Geheim houden van uw gegevens voor deze organisaties is niet mogelijk. U kunt wel aangeven dat uw gegevens niet verstrekt mogen worden aan de SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie). 

Het geheimhouden van gegevens noemen we verstrekkingsbeperking

U kunt in uw gemeente aangeven dat uw gegevens niet verstrekt mogen worden. U hoeft hier geen reden voor aan te geven. Uw gegevens worden dan niet verstrekt aan sommige organisaties. 

Gegevensverstrekking aan advocaten

Een advocaat vraagt voor een gerechtelijke procedure gegevens op die nodig zijn voor het voeren van die procedure. Wanneer u een verstrekkingsbeperking heeft aangevraagd bij de gemeente mogen uw gegevens niet zomaar aan de advocaat worden gegeven. De gemeente moet eerst uw belangen afwegen tegen de belangen van de advocaat. De gemeente vraagt in dit geval aan u waarom u een verstrekkingsbeperking heeft aangevraagd. Daarna beslist de gemeente of uw gegevens wel of niet aan de advocaat mogen worden gegeven. U kunt de verstrekkingsbeperking aanvragen bij de gemeente waar u woont. Dit kan online met uw DigiD.

 Heeft u vragen over de geheimhouding van uw persoonsgegevens? Bel dan de gemeente op telefoonnummer (053) 573 45 67 en vraag naar de afdeling Burgerzaken. 

Contactgegevens

Blankenburgerstraat 28,
7481 EB Haaksbergen
Telefoon: (053) 573 45 67
gemeente@haaksbergen.nl