Ga direct naar: Snelkoppelingen Hoofdmenu Zoeken Hoofdinhoud
Gepubliceerd: 18-12-2024
Het moet de gewoonste zaak van de wereld worden voor Rijkswaterstaat: hergebruik van materialen van wegen of bruggen, zodat ze ergens anders nog een tweede leven krijgen. Bij de nieuwe Vloedstegenbrug tussen Eibergen en Haaksbergen gaat dat al op. Binnenkort start de bouw van de zware betonnen verkeersbrug en de naastliggende houten fietsbruggen. De zware betonliggers voor de verkeersbrug zijn afkomstig uit de A9 en de fietsbruggen worden gemaakt van hergebruikt hout. Afgelopen week arriveerde het zware transport van de betonliggers vanuit Noord-Holland. De voorbereidingen voor inrichting van de bouwplaats zijn gestart
De eerste zogeheten circulaire brug van Oost-Nederland wordt volgend jaar een feit. Voor onze planeet is hergebruik van materialen uiteraard beter dan telkens nieuwe grondstoffen te gebruiken. Maar zijn deze ‘tweedehands’ materialen dan wel een lang leven beschoren? “Jawel”, zegt aanjager Willem Traag van Rijkwaterstaat, “de brug en de naastliggende fietsbruggen kunnen straks vele tientallen jaren mee. De hele betonconstructie van de verkeersbrug moet het wel 100 jaar kunnen volhouden. Beton wordt namelijk sterker naarmate het ouder wordt. De milieuwinst is bovendien gigantisch.” Hergebruik van betonnen liggers zorgt voor 97 procent minder CO2-uitstoot en gebruik van nieuwe primaire grondstoffen wordt voorkomen.
Andere duurzaamheidsmaatregelen die worden toegepast zijn bijvoorbeeld duurzame lichtmasten met zonnepanelen en cementloos beton voor de fundering van de fietsbruggen. De bouwmethode is aangepast, zodat de ondergrondse kabels en leidingen op hun plek kunnen blijven liggen. Deze vernieuwende duurzame wegenbouw is ook interessant voor studenten. Vandaar dat leerlingen van het ROC en het Saxion de komende maanden mee mogen kijken.
Afgelopen jaren was de oude Vloedstegenbrug afgesloten voor zwaar verkeer. Vrachtwagens waren aangewezen op de nieuwe N18, waardoor ze extra kilometers reden en als gevolg daarvan economische schade opliepen. Sinds enkele maanden ligt er een bypass langs de oude Vloedstegenbrug, een tijdelijke omleiding over agrarische gronden. Hierdoor kunnen transportondernemers weer via de snelste route richting het bedrijventerrein in Haaksbergen. Jeroen Stegehuis is projectleider bij de gemeente. Stegehuis: “Aanvankelijk was het de bedoeling van Rijkswaterstaat om pas over enkele jaren een nieuwe brug te bouwen. De gemeente heeft echter meermaals aangedrongen op een snellere oplossing. Dat heeft tot gevolg gehad dat vrachtverkeer nu de bypass kan gebruiken, dat de nieuwe brug er jaren eerder komt én dat de gemeente als bouwheer optreedt in plaats van Rijkswaterstaat.” Als de omgevingsvergunning voor de bouw van de brug is verleend wordt begonnen met de bouwwerkzaamheden. Naar verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2025.
16-12-2024
Dit zijn de aangepaste openingstijden rond de feestdagen....
20-12-2024
Parallelweg van de Goorsestraat gaat vanaf februari op de schop....
18-12-2024
Poep-en afvalbakken rond feestdagen afgesloten vanwege vandalisme....