Plan: | Bedrijventerrein Stepelerveld, fase 1 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0158.BP1081-0001 |
Van de ramptypes die verband houden met externe veiligheid ("Indeling Leidraad maatramp") zijn met name ongevallen met brandbare/explosieve of giftige stoffen van belang. Deze ongevallen kunnen nader worden onderscheiden in ongevallen met betrekking tot:
Voor het plangebied bedrijventerrein Stepelerveld is een onderzoek uitgevoerd naar externe veiligheid. Het rapport is opgenomen in bijlage 11 van deze toelichting en de resultaten worden onderstaand verwoord.
Inrichtingen
De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in inrichtingen dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het "Besluit externe veiligheid inrichtingen" (hierna: Bevi) regels gesteld.
Bij het toekennen van bepaalde bestemmingen dient onderzocht te worden:
Bevi-bedrijven
Voor het onderhavige bestemmingsplan voor fase 1 van het bedrijventerrein Stepelerveld dat gesitueerd is in het zuidwesten van het bedrijventerrein Stepelerveld geldt dat in of in de directe omgeving geen inrichtingen aanwezig zijn die relevant zijn voor het plangebied en er zijn geen (beperkt)kwetsbare objecten aanwezig conform Bevi. Binnen het plangebied worden Bevi-bedrijven toegestaan via een ontheffing van B&W bij het verlenen van een omgevingsvergunning en onder voorwaarde dat de 10-6 risicocontour van deze bedrijven binnen de bedrijfskavel blijft.
Binnen het plangebied en binnen het invloedsgebied zijn geen hoogspanningsleidingen aanwezig en zijn geen buisleidingen (gas) gelegen waardoor gevaarlijke stoffen worden getransporteerd.
Brandweernormering en verkeersafwikkeling
Als onderdeel van de ontwikkeling van bedrijventerrein Stepelerveld is overleg gevoerd met de Brandweer in het kader van de bluswatervoorziening. Op het bedrijventerrein Stepelerveld wordt voldoende water gerealiseerd. Hiermee wordt voldaan aan de brandweernormering. In de regels behorende bij dit bestemmingsplan is aangegeven hoe dient te worden omgegaan met de perceelsgrenzen in relatie tot de brandweernormering.
De verkeersafwikkeling van het plangebied vindt plaats via de Bouwstraat. Bij de bepaling van de profielbreedte wordt rekening gehouden met het netwerk verkeersclassificatie Duurzaam Veilig en de Handreiking Bluswatervoorziening en bereikbaarheid NVBR.
Vervoer gevaarlijke stoffen door buisleidingen
In de directe nabijheid van het plangebied liggen geen buisleidingen waardoor vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals bijvoorbeeld aardgas, plaatsvindt. Er zijn in dit kader dan ook geen externe veiligheidseffecten waarmee rekening moet worden gehouden.
Vervoer gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor
Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt gekeken naar de normen voor plaatsgebonden risico en groepsrisico.
Het plaatsgebonden risico is de kans dat een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een plaats buiten een inrichting zou verblijven, overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongewoon voorval binnen die inrichting waarbij een gevaarlijke stof betrokken is. Voor kwetsbare objecten geldt een plaatsgebonden risico 10-6 en voor beperkt kwetsbare objecten geldt een richtwaarde voor het plaatsgebonden risico 10-6.
Het groepsrisico bestaat uit de cumulatieve kansen per jaar dat ten minste 10 (10-4), 100 (10-6) of 1.000 (10-8) personen overlijden als rechtstreeks gevolg van hun aanwezigheid in het invloedsgebied van een inrichting en een ongewoon voorval binnen die inrichting waarbij een gevaarlijke stof betrokken is.
Weg
Het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Haaksbergen richt zich in beginsel op de oriƫntatiewaarde. In principe kan zich op elke weg een ongeval met gevaarlijke stoffen voordoen en zijn woningen en bedrijven altijd langs een weg gelegen. Van belang is dan ook hoe groot de kans is dat zich op een weg een ongeval met gevaarlijke stoffen voordoet.
In het invloedsgebied van het plangebied zijn een tweetal wegen waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
N18
De eerste weg waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt is de N18. In het kader van een MER voor de verplaatsing van de N18 zijn er in 2006 tellingen uitgevoerd, conform de nieuwe telmethodiek.
Uit de analyse blijkt het plaatsgebonden risico momenteel geen beperkingen aan de bebouwing oplegt. Ook op termijn wordt geen beperkingen aan de bebouwing opgelegt.
Voor het groepsrisico geldt dat bij ontwikkeling van nieuwe plangebieden er altijd een verhoging zal optreden en dus de verantwoordingsplicht groepsrisico doorlopen moet worden.
Momenteel wordt er een Milieu Effect Rapportage (MER) voor de N18 gemaakt om de mogelijkheden voor verbetering van leefbaarheid en verkeersveiligheid te onderzoeken.
Waarschijnlijk gaat de N18 om bovengenoemde redenen in de toekomst (gedeeltelijk) verlegd worden. Dit kan eventueel van invloed zijn op de plangebieden. De ontwikkelingen aangaande de N18 dienen in de toekomst in de gaten gehouden te worden.
N379
De tweede weg die van invloed is op het plangebied is de N739. Deze weg loopt langs direct het plangebied van bedrijventerrein Stepelerveld. Uit de risico-atlas weg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat er over dit traject vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Door autonome ontwikkelingen zullen de vervoerscijfers voor gevaarlijke stoffen op dit traject in de toekomst toenemen met 1,8 procent per jaar.
Uit de analyse blijkt dat het plaatsgebonden risico momenteel geen beperkingen aan de bebouwing oplegt. Ook op termijn wordt geen beperkingen aan de bebouwing opgelegt.
Voor het groepsrisico geldt dat bij ontwikkeling van nieuwe plangebieden er altijd een verhoging zal optreden en dus de verantwoordingsplicht groepsrisico doorlopen moet worden.
Water
De dichtstbijzijnde vaarweg is het Twentekanaal, dat is gelegen op circa 8 km. van het plangebied. Uit het Anker-rapport blijkt dat het Twentekanaal geen plaatsgebonden risicocontour heeft van 10-6 en dat Haaksbergen geen (mogelijk) aandachtspunt vormt voor het groepsrisico.
Spoor
De dichtsbijzijde spoorlijn is het baanvak Almelo-Enschede. Uit het Anker-rapport blijkt dat dit baanvak geen 10-6 plaatsgebonden risicocontour heeft en dat ook in de toekomst geen knelpunt voor het plaatsgebonden risico wordt verwacht. Het baanvak vormt daarom geen aanleiding voor een nadere beschouwing.
Conclusie bedrijventerrein Stepelerveld , fase 1
In deze rapportage zijn de risicobronnen voor de plangebied Stepelerveld in Haaksbergen geanalyseerd. Voor de risicobron weg (N18 en N379) geldt dat er in de huidige en toekomstige situatie geen plaatsgebonden risico's zijn en dat bovengenoemde wegen dus geen beperkingen aan de bebouwing opleggen. Voor het groepsrisico geldt dat deze bij een nieuw te ontwikkelen plangebied altijd toe zal nemen en dus de verantwoordingsplicht doorlopen moet worden. In de verdere uitwerking van het plan voor bedrijventerrein Stepelerveld dienen de groepsrisico's voor de wegen berekend te worden en de verantwoordingsplicht doorlopen.